Friday, March 4, 2011

Falsafah Cinta

Cinta itu terbahagi kepada 3,
1)Cinta Syaitan- apabila seseorang itu menggunakan
sihir untuk mendapatkan cinta,kemudian mereka berkahwin.
2)Cinta Nafsu- apabila pasangan jatuh cinta dan
berpegangan tangan,lalu terlanjur dan berkahwin.
3)Cinta Syurga-apabila pasangan sama2 jatuh cinta
kerana Allah,dan berkahwin..itulah cinta yang hakiki.
(taken from filem syurga cinta..hehe..lebih kurangla
aku xigt.nama2 dia sebenarnya)

But to me cinta itu terbahagi antara cinta sejati,cinta
nafsu dan cinta hakiki..
1)Cinta sejati- apabila kite menerima pasangan kita
seadanya,saling melengkapi antara satu sama lain,
membimbing,memaafkan dan setia.
2)Cinta nafsu-apabila cinta itu berputik kerana faktor
luaran,kerana kecantikan,harta,sanggup merubah
diri utk mendapatkan cinta,berkorban wang ringgit
dan sebagainye.
3)Cinta Hakiki- tentulah yang tiada tolok bandingannya..
Cinta Allah,yang paling senang diperoleh hanya
dengan mengagungkanNYA,

Bagaimana pula cinta dan kasih sayang..apa bezanya
cinta vs kasih sayang..to me kasih sayang la yg paling
utama..kerana ianya sangat luas..sementara cinta boleh
jadi benci..cinta boleh jd buta..cinta manusia itu=nafsu.
kasih sayangla perasaan yang maha hebat..

itu pendapat aku je..ada apa dgn cinta...
to my frens yg belum mendapat cinta
(lina,mas,fiza,angah)..carilah cinta Allah,
daripadanya kalian akan mendapat
Cinta yang lain..hehe..jgn marah ye.
Aku doakan kalian mendapat cinta
maha Agung..;)

1 comment:

  1. ye ella..
    cinta Maha Esa itulah yg hakiki..
    saya pernah mendapat cinta, tapi cinta itu tidak berkekalan..
    jadi, semoga saya menemui cinta sejati suatu hari nnti..
    ameennn...

    huhuhu..tetibe aku touching plak sbb ko doakan aku... =)
    TQ dear..

    ReplyDelete